top of page

Existens, Mening och Världsbilder

SProjektet

Under hösten 2014 kommer eleverna i åk 3 att jobba med projektet Existens, Mening och Världsbilder.  Detta projekt fokuserar på olika filosofiska frågor kopplat till historiska och samhällsvetenskapliga perspektiv. De centrala frågeställningar som bearbetas är frågor kring livets mening och människans frihet. Vad är meningen med livet eller meningen i livet? Hur fri är människan i sina handlingar? Hur skiljer sig min världsbild från andras och vad är det som påverkar mitt sätt att se på världen? Den stora händelsen under detta projekt är en studieresa till Bryssel och Berlin. En av uppgifterna eleverna har under resan är att skriva egna reportage med inspiration från Stig Dagermans bok Tysk Höst som vi också läser under resans gång.

Vidare kommer eleverna att få möta olika föreläsare som ger sin syn på de olika frågeställningarna. Som avslutning på projektet kommer eleverna att få förbereda och genomföra en guidning i Örebro för grundskoleelever i årkurs 4. Projektets centrala frågeställningar kommer att ligga som grund till guidningen kopplat till historiska och samhällsvetenskapliga perspektiv kring Örebro stad.  

Studieresa Europa 2014

Mellan den 12-18 november kommer eleverna i åk3 att åka på studieresa till Bryssel och Berlin. Fokus på denna resa kommer att ligga på frågeställningar kring existens, mening och världsbilder. Vi kommer att besöka EU Parlamentet och NATO Högkvarteret och på plats studera frågeställningar som: Hur påverkas min verklighet av verkligheten i Europa? Varifrån kommer våra tankar och hur mycket påverkar vår historia vårt sätt att se på världen? Vad innebär det att vara en global världsmedborgare?

Vi kommer att avsluta resan i Berlin där vi också kommer att fokusera på den historiska kopplingen till vårt medvetande. Vad som var verklighet då – hur påverkar det min verklighet nu? Vad är meningen med livet och förändras det under tid? Vad har vi för ansvar - då och nu? Vi kommer bland annat att besöka koncentrationslägret Sachsenhausen och andra historiska platser som berör andra världskriget och tiden för kalla kriget.  

Temaprogrammet

Kontaktinformation.

Temaprogrammet

Hagagatan 53

Box 3115

701 35 Örebro

Telefon : ​019-216479

Email : temaprogrammet@gmail.com

Get Social with us!

Vi finns även på Facebook.

• s-facebook
  • Twitter Metallic